Ledenbrief maart 2022

5 maart 2022

In Zuidoost worden wij ook geraakt door het menselijk drama in Oekraïne. Pijnlijk is dat Oost-Europese landen verhinderen dat Europa eensgezind kiest voor gelijke behandeling van alle vluchtelingen uit Oekraïne. Wij vragen staatssecretaris voor asiel en migratie, Eric van de Burg, zich uit te spreken dat buitenlandse studenten die Oekraïne ontvluchten dezelfde (verblijf)rechten krijgen als Oekraïense vluchtelingen. Beelden komen tot ons van Indiase en Nigeriaanse (student-)vluchtelingen die Roemenië bereiken en daar op het vliegtuig worden gezet naar hun land van herkomst. Fijn als zij daar zelf voor kiezen. Studenten die Oekraïne ontvluchten moeten echter ook de keuze hebben dat zij hun studie in Europa kunnen afmaken.

In Zuidoost zijn nu drie Ghanese student vluchtelingen aangekomen, meer zijn onderweg. De gemeenschap vangt hen warm op. De Lutherse diaconie biedt nood onderdak. De afdeling PvdA Zuidoost brengt wat leefgeld. Wij vragen het stadsbestuur bij de 1000 opvangplekken die elke regio per direct moet creëren ook een plek in Zuidoost te bieden waar zwarte (student)vluchtelingen uit Oekraïne zich veilig voelen. Dank aan de leden die al een bijdrage hebben gestort: NL05RABO0187626677 ten name van PvdA steun student vluchtelingen uit Oekraïne. Meer is van harte welkom.

Vrolijker nieuws: Kwaku is veilig gesteld. Stadsdeelvoorzitter Tanja Jadnanansing heeft vandaag haar handtekening gezet. Komende zomer en ook die van 2023 en 2024 gaat festival Kwaku door als vanouds in het Mandela Park. Heel Zuidoost en ver daarbuiten kijkt hier naar uit.

In het nieuwe campagne filmpje van Marjolein Moorman heeft u ook onze lijsttrekker Ara Heuvel in actie kunnen zien. Acties dit weekeinde zijn:

Zaterdag 5 maart Womans March, manifestatie vanaf 12.00 uur op de Dam met o.a. Lilianne Ploumen. De mannen staan ook deze zaterdag weer te flyeren op Ganzenhoef.

Zondag 6 maart zijn wij in actie tegen energiearmoede. Verzamelen om 14.30 uur bij station Holendrecht. Daarna gaan wij tot 17.00 de H-buurt in. Wij gaan bij de mensen langs om hun zorgen te delen, met informatie en met isolatiemateriaal.

Zondagavond is het lijsttrekkersdebat Amsterdam in de K-buurt, met voor de PvdA uit de K Farley Asruf, nummer 5 op de lijst PvdA Amsterdam.

Maandag 7 maart verschijnt het verkiezingsnummer van Zuidoost&Meer. Krijgt u het niet in bus, neem het ergens mee. U zult zien waarom.

De week van het Masterplan:

Maandag 7 maart Safety First event 14.00 tot 18.00 uur Holendrechtplein. Gratis voor het hele gezin en voor iedereen met een goed humeur.

Woensdag 9 maart conferentie De kracht van Zuidoost van 10.45 tot 14.45 uur in het Bijlmer Parktheater. Gratis, met lunch, en aanmelden via: [email protected]

Dinsdag 8 maart Internationale Vrouwendag zijn er meerdere bijeenkomsten. U krijgt daar nog bericht over.

Nick Bolte, voorzitter PvdA Amsterdam Zuidoost