Dank aan onze fractie: 2018 – 2022

9 maart 2022

Een moment om bij stil te staan. Morgen 10 maart is de laatste vergadering van de huidige stadsdeelcommissie Zuidoost. Zij hebben vier jaar lang met maar weinig middelen voor Zuidoost hun best gedaan. De PvdA Zuidoost kijkt met trots terug op het werk van onze fractie. Morgen is het niet anders. De PvdA fractie pakt de energiearmoede aan, steunt voluit de toekomst van het Kwakoe festival en stelt kritische vragen over CHANGE waar jonge mensen gedwongen zijn met hun huurcontract ook allerlei dure dingen te betalen.

Warmte is onbetaalbaar geworden. In Zuidoost komt dat dubbel bard aan. Hier wonen veel mensen met een smalle beurs in (middel)hoge flats met collectieve verwarming. Juist deze verwarming is verouderd, piept en kraakt zodat veel warmte verloren gaat. Mensen zitten letterlijk in de kou.

De PvdA eist dat bewoners niet opdraaien voor dit warmteverlies. Wij willen dat woningbouwverenigingen en de commerciële investeerders direct het warmteverlies aanpakken. En tegelijk de woningen veel beter gaan isoleren, daar zijn subsidies voor. Ook moeten Verenigingen van Eigenaren gesteund worden in de isolatieopdracht waar zij voor staan.

Het Kwakoe Zomerfestival is cultureel erfgoed. Voor Zuidoost en ver daarbuiten is het de plek waar iedereen zichzelf kan zijn en laten zien. Extra belangrijk voor iedereen die de zomervakantie hier in Zuidoost viert. Het is een plek van ontmoeting en samen zijn als gemeenschap. De mensen hebben het twee jaar zonder moeten doen en de organisatoren achter het festival hebben het twee jaar moeten uitzingen. Toch staan zij er deze zomer en ook komende zomers weer.

Zuidoost feliciteert hen en onze stadsdeelvoorzitter Tanja Jadnanansing die dit samen mogelijk maken. Deze zomer kijken wij extra uit naar een spetterend nieuw begin.

Het woongebouw CHANGE leek het wonen van de toekomst, sociale huur met mooie voorzieningen. Zo kregen investeerders een gunstige deal voor de grond in Zuidoost. Het is echter met winst doorverkocht en een afgedwongen betaling van servicekosten deed de kosten voor huurders snel stijgen. De rechter heeft onlangs de gedwongen koppeling van kosten onwettig verklaard. CHANGE blijft echter traineren en kosten doorberekenen.

De PvdA fractie Zuidoost eist 10 maart een onderzoek naar de afspraken inzake de erfpachtovereenkomst. Welke mogelijkheden biedt dit om CHANGE verantwoordelijk te houden voor de valse voorstelling van zaken en hun brutale uitknijpen van jonge huurders.

Het zijn zo maar de zaken waar onze volksvertegenwoordigers na vier jaar hard werken ook op deze 10 maart hun tanden in zetten.

Wij zijn trots op Michel Idsinga, Irene Gefferie en Talita Keerveld.

Nick Bolte, voorzitter PvdA Amsterdam Zuidoost