2018 – 2022: ‘Vier jaar aan het werk voor Zuidoost’

3 maart 2022

Vier jaar aan het werk in Zuidoost. Wat is in vier jaar bereikt en wat moet anders en beter?

Zuidoost heeft veel actieve bewoners. Zij hebben zich samen met onze fractie in de stadsdeelcommissie ook in coronatijd ingezet voor ons Zuidoost. De stadsdeelvoorzitter, Tanja Jadnanansing, was ook bij droevige gebeurtenissen en tijdens corona, altijd positief en onvermoeibaar bezig voor een beter Zuidoost.

De afgelopen vier jaar in Zuidoost:

• Zijn meer nieuwe woningen, ook met een sociale huur, gebouwd.
  • Speciaal woningen toegewezen aan leraren, agenten, zorgverleners.
  • Vernieuwende woningen van hout en bamboe gebouwd.
  • Is geregeld dat eigen bewoners voorrang krijgen bij toewijzing sociale huur.

Het feit blijft dat de wooncrises voor (gezins-)starters is verscherpt. In Zuidoost zijn relatief weinig driekamerwoningen, terwijl de nieuwe sociale huur (te) vaak als studio wordt gebouwd. Dit moet anders.

De PvdA Zuidoost bepleit dat van de 40% sociale huur minimaal de helft als twee- en driekamerwoningen wordt gebouwd. Nieuwbouw moet ook sneller, (te) veel bouwlocaties liggen in Zuidoost (te) lang braak.

De PvdA Zuidoost bepleit dat op geschikte locaties snel houten twee en driekamer woningen worden neergezet als bouwpakket direct uit de fabriek. Als tijdelijke oplossing voor 10-15 jaar, daarna kunnen de woningen gerecycled worden. Bij deze tijdelijke woningen gaat het om 100% sociale huur met voorrang voor (gezins-)starters die in Zuidoost zijn opgegroeid.

Uitwassen als gevolg van de wooncrises moeten stevig worden aangepakt. Zoals in buurten waar woningen worden opgekocht door commerciële verhuurders. Wij pleiten voor strengere controle op bouwvoorschriften en brandveiligheid van woningen die worden volgepropt met kamerhuurders.

Bij CHANGE Zuidoost (600 studio’s) zijn bewoners verplicht naast een huurcontract (leek betaalbaar) ook een dienstenafname contract (honderden euro’s extra per maand) te tekenen. De rechter moest worden ingeschakeld om deze wurgcontracten te stoppen.

De PvdA Zuidoost pleit voor een onderzoek naar de voorwaarden waaronder de erfpacht aan CHANGE is verleend.

Schoon, heel en veilig

Een schone buurt is fijn en voelt ook veiliger. Wij erkennen dat dit de afgelopen vier jaar beter had gemoeten: er is bezuinigd en er zijn vuilniswagens verkocht. De normen voor schoon en heel verlaagd en dat heeft gevolgen gehad. Het aantal klachtmeldingen over bijvoorbeeld zwerfafval is fors omhoog gegaan en rapport cijfers die bewoners geven aan hun eigen buurt zijn ook in Zuidoost gedaald. In gemengde winkel-wooncentra als de Amsterdamse Poort was het niet anders. Dit is slecht voor Zuidoost.

De PvdA Zuidoost zal er samen met bewoners voor strijden dat de bezuinigingen en de verlaging van de norm worden terug gedraaid. Wij willen de rol van bewoners weer versterken. Het schouwen van de buurt door bewoners samen met ambtenaren moet terugkomen. Vragen om een extra container, klachten over zwerfvuil moeten sneller tot oplossingen leiden. Corporaties moeten beter hun best doen ook in de leefomgeving van hun bezit, hoezo zijn kogelgaten lang na dato nog zichtbaar? Vrijwilligers die hun schouders er onder zetten moeten waardering, ook een vergoeding, krijgen. Strengere handhaving op overlast rond de vuilstort zijn wij voor.

De afgelopen vier jaar:

• Is met trainingen en gespreksgroepen huiselijk geweld uit de taboesfeer gehaald.
  • Zijn extra toezichthouders aan het werk gegaan en zijn meer camera’s opgehangen.
  • Is er een buurtrechter gekomen die de taal van mensen spreekt.
  • Is er een wijk actie team gekomen die helpt bij intimidatie, geluidsoverlast of agressie.

De PvdA Zuidoost bepleit dat de gemeenschap haar eigen rol pakt. Familie en iedereen van goede wil kan bijdragen. Zodat jongeren zelf zich veilig voelen en niet met messen lopen. En dat bewoners weten dat zij daarop kunnen vertrouwen. Daar is ook voor nodig dat onze jongeren effectiever worden beschermd tegen de drugsmaffia. Het gebruik van coke houdt een miljardenmarkt in staand en daar nemen wij stelling tegen. De komst van een Eroscentrum naar Zuidoost wijzen wij met kracht af. Wij zien dat als een volstrekt verkeerd signaal richting de meiden en de jongens in Zuidoost.

Onderwijs

In Zuidoost bestaat bij (te) veel ouders een breed gedragen gevoel dat de cito toetsen niet eerlijk werken en dat (te) veel kinderen geen passend schooladvies krijgen. Het vertrouwen moet worden versterkt dat onze kinderen in Zuidoost goed onderwijs krijgen.

De afgelopen vier jaar:

• Krijgen leerkrachten een verhuisbonus en extra salaris.
  • Krijgen scholen met een brede brugklas extra geld.
  • Gingen tijdens corona honderden leerlingen extra naar Zomerschool en Herfstschool.
  • En kunnen jongeren terecht bij het Studiehuis Zuidoost en het ROC Weekendcollege.

Tegelijk kopen steeds meer ouders die het kunnen betalen extra bijles voor hun kinderen.

De PvdA Zuidoost bepleit dat leerlingen met leerachterstanden op school onder schooltijd individueel vooruit worden geholpen door intensieve bijles onder schooltijd. Het doel waarop het Masterplan de komende twintig jaar wordt afgerekend moet zijn dat de leerresultaten van alle kinderen in Zuidoost omhoog gaan richting het gemiddelde Amsterdamse niveau.

Jong in Zuidoost

De geweldsincidenten tussen jongeren onderling bracht een schaduw over Zuidoost. Van de schooluitval door corona hebben veel jongeren last gehad, school was ook hun plek voor ontmoeting.

Laten wij de jeugd koesteren die opgroeit in Zuidoost.

De afgelopen vier jaar:

• Is een kinderadviesraad gekomen die nu ook nationale bekendheid geniet.
  • Was er ondanks corona voor de allerkleinsten Wijs op Reis.
  • Met Pauzesport zijn kinderen gestimuleerd te sporten.
  • Is een leesoffensief gestart, de kracht van verhalen uit leuke en spannende boeken.
  • Waar de 170 nationaliteiten en culturen van jong en oud zich in kunnen herkennen.
  • In Zuidoost is een nieuw jongeren centrum geopend en er komen er nog meer.
  • Hier gebeurt alles in samenspraak en met eigenaarschap van de jongeren zelf.
  • Jongeren vinden daar elkaar om samen te werken aan hun toekomst.
  • Mensen uit de praktijk steunen jongeren met een strafblad andere keuzes te maken.
  • Jongeren zijn getraind in debat met elkaar en met de gemeenschap.
  • Met jongeren is het gesprek op gang gebracht op te staan tegen seksueel geweld.
  • Jongeren werden bereikt via busjes in de wijk en een mobiel jongereninformatiepunt.

De PvdA Zuidoost legt zich er niet bij neer dat nog te veel kinderen in Zuidoost opgroeien in armoede. Wij pleiten voor ruimere financiële regelingen voor kinderen om deel te kunnen nemen aan naschoolse activiteiten, aan zwemles voor het zwemdiploma en om te kunnen sporten bij een club. Meer beroepsopleidingen zijn nodig die jongeren in hun kracht zetten. Zoals de kans om, er is groot tekort van chauffeurs en ooit leerde je dit in diensttijd, om je Groot Rijbewijs te halen.

De PvdA Zuidoost bepleit dat alle scholen in Zuidoost in samenwerking met justitie ervaring opdoen met jongerenrechtbanken op school die leren rechtspreken.

Oud in Zuidoost

De afgelopen jaren heeft corona in Zuidoost veel verdriet gebracht. Met steun van veel voorgangers in de gemeenschap en tal van initiatieven is getracht meer mensen door vaccinatie te beschermen. Dit heeft resultaat gehad maar heeft niet verhinderen dat bovengemiddeld mensen in Zuidoost in het ziekenhuis terecht zijn gekomen en te vaak zijn overleden.

De PvdA Zuidoost pleit voor een brede discussie in de gemeenschap over vaccineren, ook nu de coronaregels vrijwel zijn afgeschaft. Ook is nu extra aandacht nodig voor de gevolgen op langere termijn, zg. ´long covid´.

De afgelopen vier jaar:

• Is de vernieuwing van wooncomplexen ouderen goed op gang gekomen.
  • Het ouderenpanel geeft de stadsdeelvoorzitter advies over meer veiligheid.
  • Gaven ouderen met eigen gemaakte gedichten hun levenswijsheid door.

De PvdA Zuidoost wil dat actiever wordt ingespeeld op de vergrijzing van Zuidoost. Dit stelt nieuwe eisen aan ouderen huisvesting en voorzieningen. Veel ouderen willen de stap maken van een te groot geworden woning naar een voor hen prettige woning. Voor (gezinds)starters is dat hun kans een plek te vinden. Het is win-win ouderen bij hun afwegingen te steunen, hulp te beiden bij verhuizen en ook een financiële prikkel om deze stap te zetten. Hierbij zijn ook nieuwe woonvormen nodig, die rekening met wat ouderen belangrijk vinden. In een omgeving waar voorzieningen als winkels, openbaar vervoer en ontmoeting en zorgvoorzieningen aanwezig zijn.

De PvdA Zuidoost pleit voor een tweesporen aanpak. Voorzieningen, ook technische zoals signaleringssystemen, die ouderen in staat stellen langer zelfstandig thuis te blijven wonen moeten worden uitgebreid. Tegelijk moeten nieuwe vormen van ouderenhuisvesting met bijbehorende voorzingen worden gebouwd die het voor ouderen aantrekkelijk maakt daarheen te verhuizen.

Koester de natuur, ook met de zorg voor een betere en betaalbare energievoorziening

Voor de leefbaarheid van de bewoners Zuidoost, en soms ook van ver daarbuiten, is het vele groen en de Gaasperplas belangrijk. Tegelijk ligt energiearmoede op de loer.

De afgelopen vier jaar:

• Is geïnvesteerd in onderhoud van groen en zijn honderden extra bomen geplant.
  • De waterberging is verbeterd met nieuwe beschoeiing van gerecycled materiaal.
  • Zijn initiatieven gesteund als gebruik van rioolwarmte door GaasperdamsGroenGas.
  • Het gebruik van restwarmte voor stadsverwarming is verder uitgebreid.

De PvdA ziet dat op dit moment veel gezinnen met een smalle beurs door de stijgende kosten van warmte letterlijk in de kou worden gezet. In Zuidoost komt dit extra hard aan bij de huurders in de (midden)hoogbouw met blokverwarming. Zij klagen al jarenlang dat de afrekeningen die zij krijgen te hoog zijn. Veel van deze woningen zijn rond de veertig jaar oud en er zijn grote problemen zijn door het gebrek aan effectieve isolatie, niet goed functionerende thermostaatkranen en radiatorkranen die niet meer goed sluiten, door de slechte staat van onderhoud van de verwarmingsinstallaties zelf en zelfs met de afrekening via warmtemeters. Bewoners die gebruik maken van restwarmte zijn de dupe van de koppeling, bepaald door het kabinet in Den Haag, van restwarmte aan de gasprijs.

De PvdA Zuidoost heeft bij de stadsdeelcommissie Zuidoost een plan ingediend met een oproep tot directe actie:

• Roep de corporaties en de commerciële verhuurders op om samen met de (rest)warmtebedrijven extra financiële steun te geven aan huurders in Zuidoost die extra geld kwijt zijn door de problemen met warmteverlies.
  • Warmteverlies wordt acuut aangepakt door betere isolatie van woningen en het wegwerken van achterstallig onderhoud van verwarmingsinstallaties. Extra subsidie kan uit de middelen die beschikbaar zijn om van het gas af te gaan.
  • Bewoners moeten een reële prijs gaan betalen voor het afnemen van restwarmte. Zij dragen bij aan de noodzaak van het gas af en dienen daarvoor financieel eerlijk behandeld te worden. En niet gestraft door de koppeling van de prijs van restwarmte aan de gasprijs.

De PvdA Zuidoost verzet zich tegen een tunnelvisie op het plaatsten van te hoge windmolens te dicht bij woonbuurten en in groengebied dat moet worden beschermd. Op initiatief van PvdA fractie heeft de stadsdeelcommissie Zuidoost een ongevraagd advies uitgebracht dat eerst meer zekerheid nodig was inzake de mogelijke risico’s voor bewoners. Dit is ook de strekking van een motie aangenomen in de Tweede Kamer dat er onderzoek moet komen naar de effecten van afstandsnormen voor windmolens op land en de uitkomsten daarvan moeten meewegen in een besluit tot plaatsing. Wij zien dat onze buurlanden Duitsland en België de norm aanhouden van minimaal 1 km afstand tot woonwijken. Wij zien geen heil in vervanging van een afstandsnorm door een geluidsnorm. De discussie over de overlast van Schiphol geeft ons geleerd dat de wijze van toepassing van geluidsnormen weinig bescherming biedt.

Werk en Inkomen

Een baan is nog altijd voor te veel mensen in Zuidoost onbereikbaar. Zoals bij (te) veel banen in het werkgebied Amstel III dat nu het nieuwe woon-werkgebied Bijlmer West wordt. Het is een taak van de overheid banen te scheppen voor werk dat anders blijft liggen en dat voor mensen ook een opstap kan zijn voor nieuwe kansen op de arbeidsmarkt.

De afgelopen vier jaar:

• Zijn extra buurtbanen gekomen om Zuidoost schoon, heel en veilig te houden.
  • Is extra ruimte geboden aan jonge startende ondernemers, die hun eigen weg gaan.

De PvdA Zuidoost pleit voor de terugkeer van het ondernemerscentrum Zuidoost. Ook als schakel naar de bedrijven in v/h Amstel III en nu de werkwoonwijk Bijlmer West. Dit moet meer banen opleveren voor mensen uit Zuidoost en meer opdrachten voor ZZP´ers en startende ondernemers in Zuidoost. Om het tekort aan toezichthouders te bestrijden zijn meer speciale werktrajecten nodig.

De afgelopen vier jaar:

• Zijn drie nieuwe buurtteams gekomen die samenwerken met ervaringsdeskundigen.
  • Bestaat nu een pauzeknop voor mensen bij het op orde brengen van hun schulden.
  • Zijn er meer bewoners met een uitkering die 215 euro per maand extra bijverdienen.

De PvdA Zuidoost verdedigt dat armoedesteun door verhoging van het kind tegoed en individuele inkomenstoeslag voortgezet wordt. Ook is een speciale aanpak nodig voor het afkopen van schulden bij jongeren.

Kunst, cultuur en sport

Corona steunmaatregelen van de Rijksoverheid zijn maar deels ten goede gekomen aan kunst en cultuur in Zuidoost. Veel waar bewoners plezier aan beleven en wat werk gaf aan lokale artiesten kon niet doorgaan.

De afgelopen vier jaar:

• Is het Nelson Mandela gedenkteken gerealiseerd.
  • Vertellen audiotours met Noraly Beyer over kunst en cultuur overal in Zuidoost.
  • Kreeg De Kus, een openbaar kunstwerk, een plaats op het Anton de Komplein.
  • Zijn er nieuwe oefenruimtes gekomen om muziek te maken.
  • Worden leerorkesten van scholen ondersteunt.

De PvdA Zuidoost geeft nu prioriteit aan de terugkeer nog deze zomer van het Kwaku festival in het Mandelapark.

De afgelopen vier jaar:

• Is het aantal sportvelden uitgebreid met recent nog een hockeyveld.
  • In het nieuwe park, de PvdA Zuidoost steunt de naamgeving Brasa Park, op het dak van de Gaasperdammertunnel komen nieuwe sportvelden.

De PvdA Zuidoost erkent dat in de oorspronkelijke opzet van Zuidoost nauwelijks aandacht was voor de aanleg van sportvoorzieningen, dat kon wel aan de rand en in randgemeenten. In het Mandelapark is na vele jaren alsnog een lokaal sportpark gekomen.

De PvdA Zuidoost pleit voor ruimte voor sporten die juist ook bij Zuidoost horen als honkbal en cricket. Belangrijk is dat er in Zuidoost een organisatie komt waar sportclubs begeleiding kunnen krijgen en zaken als (leden)administratie bij kunnen uitbesteden.

Eigen en openbaar vervoer

In Zuidoost zijn bij de vernieuwing om goede redenen veel parkeergarages gesloopt. Het doel was niet om de weg vrij te maken naar betaald parkeren op straat. Dit is een wijk met veel lage inkomens niet nodig en wenselijk.

De afgelopen vier jaar:

• Is betaald parkeren in Zuidoost niet verder uitgebreid.
  • Waar bewoners daar om vroegen is een blauwe zone gekomen.

De PvdA Zuidoost blijft tegen de uitbreiding van betaald parkeren. Overlast van langparkeerders in woonwijken omdat zij gratis plekken gebruiken om de metro naar de stad te nemen, moet worden bestreden door het instellen blauwe zone. En door extra P&R plekken waar mogelijk. Openbaar vervoer in Zuidoost is goed geregeld met flink aantal (metro)stations.

De PvdA Zuidoost pleit voor metro in de vroege uren van de nacht omdat veel mensen in Zuidoost op late uren werken.

Het autodelen gefacilieerd door bewoners bestond al in Zuidoost toen het elders nog moest worden uitgevonden. Initiatieven als de buurtbus zijn onvoldoende van de grond gekomen.

De PvdA Zuidoost pleit nu voor een experiment met kleinschalig elektrisch vervoer op het maaiveld. Van personen zowel als pakketbezorging. Dit dient gepaard te gaan met een verbod op het toenemend gebruik van het maaiveld door busjes van pakketdiensten.

Zuidoost blijft vernieuwen

Na verloop van tijd moet niet alleen onderhoud woningen aangepakt maar ook van buurten.

• Voor Reigersbos is een vernieuwingsplan en een investeringsbudget vastgesteld.

De PvdA Zuidoost steunt dit maar pleit ervoor dat de vernieuwing opnieuw wordt ingetekend met een echte inbreng van de bewoners.

• Voor de Amsterdamse Poort maakt de eigenaar, een internationale commerciële belegger, de plannen voor de winkels en de woningcorporatie voor de woningen. In de situatie van nu is de Amsterdamse Poort een verloederde entree en alles behalve een visitekaartje van Zuidoost. De renovatie stagneert en het winkelaanbod verloedert. De bewoners van de zes woonblokken op de winkels ervaren steeds meer vervuiling en overlast, een bouwlamp op je slaapkamerraam is niet fijn.

De PvdA Zuidoost vindt dat de vastgoedeigenaar zijn verantwoordelijkheid moet nemen en samen met de woningcorporatie van de zes blokken het winkel en leefklimaat moet aanpakken.

• De oude Gliphoeve I en II leeft voort in de naam van de kinderboerderij ooit gestart door boer Floor. Na eerdere renovatie herdoopt als Gravenstein-Geldershoofd doert de komende renovatie de flat van karakter veranderen. Bewoners gaan worden uitgeplaats naar andere sociale huurwoningen, deels in nieuwbouw d.w.z. per saldo tast die de 40% verplichting sociale huur aan. Na de renovaties is nog maar een deel sociale huur. Dit is een pijnlijk proces.

De PvdA Zuidoost staat achter het recht op terugkeer van bewoners. Wij zijn tegen toepassing van regels die mogelijk maken dat mensen die aan de beurt zijn voor een sociale woning geweerd worden omdat zij ‘kwetsbaar’ zouden zijn en er in een bepaalde flat daar al te veel van wonen. De PvdA ZO wil een discussie welke flats, ook na renovatie, voor 100% sociale huur kunnen blijven. En dat nieuwbouw sociale huur niet als vervangbouw gebruikt moet worden.

• Langerlust staat nog steeds op plek één in de Foods&Drinks gids van Zuidoost en toch is het dicht. Ooit een boerderij en later een pleisterplaats voor wandelaars en fietsers, met in de bediening jonge mensen die een nieuwe kans kregen. De klanten hebben er nog tegen gedemonstreerd toen het dicht ging. Verder nergens was er z’n uitspanning, de provincie houdt dat tegen. De plek zou een andere bestemming krijgen voor mensen die prikkelarme zorg nodig hebben. Een nieuw ambtelijk rapport zet daar vraagtekens bij. De bedachte combinatie met windmolens is ook heel apart.

De PvdA Zuidoost roept het stadsdeelbestuur op met zowel de wethouder als de provincie in gesprek te gaan over de bestemming van Langerlust en de terugkeer van een pleisterplaats voor de wandelaars en fietsers die van de natuur genieten.